blog ini dicipta untuk saya meluahkan apa yang terasa, berkongsi apa yang patut , bercerita apa yang menarik dan menulis apa yang terlintas dihati. tidak ada niat untuk menghina mana-mana pihak. maaf dipinta sekiranya ada ayat-ayat di blog ini mengguris luka tang mana-mana.

follow me

Thursday, December 2, 2010

kebaikan mi segera( segera la baca)

mari! mari! kita sama-sama melihat kebaikan memakan mi segera or nama popularnya maggi. ia memang cepat dan sedap tapi kita masih tak tahu kebaikannya yang lain.jadi entri kali ini saya dengan murah hatinya ingin senaraikan kebaikan mi segera ini untuk pengetahuan umum.


mi segara yang anda makan saban hari itu sebenarnya mempunyai khasiat yang TAK terkira untuk badan kita seperti:

1.KALSIUM SULFAT
salah satu bahan dalam kapur pasir ( bhn dlm simen)

2.POLYDIMETHYSILOXANE
banyak digunakan dalam kanta sentuh


3.TARTRAZINE(pewarna tiruan)
menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak termasuk gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf,mungkin penyebab kanser

4.KALSIUM OKSIDA
digunakan dalam racun serangga

5.PROPYL GALLATE
menghalang pengeluaran sperma(mandul la jadinya)


6.PENTASODIUM TRIPHOSPHATE
salah satu kandungan untuk membuat bahan pencuci


7.TERTIARY BUTYLHYDROXYQUINONE
satu bentuk cecair dalam pemetik api

8.PROPYLENE GLYCOL
digunakan untuk membuat bahan pendingin


SELAMAT MENJAMU SELERA!!

10 comments:

  1. no 5 tu buat aku rase nak benti makan tu ! hahaha

    ReplyDelete
  2. kebaikan ke keburukan ni ?

    hahah, ko jgn la, aku da la suke mkn megi,

    nseb bek aku bkn laki, pompan, x de susah2 nk produce sperm , haha :P

    ReplyDelete
  3. zul:ko ptt jgn mkn bnde ni

    jaa: npe gelak2?

    ila: ko pon stop gak.bnde ni tak elok.if ak tulis keburukan maggi ak rase tk rame yg nk bce

    ReplyDelete
  4. sebab aku mmg x mkn pn bende ni.. ahahahhaah

    ReplyDelete