blog ini dicipta untuk saya meluahkan apa yang terasa, berkongsi apa yang patut , bercerita apa yang menarik dan menulis apa yang terlintas dihati. tidak ada niat untuk menghina mana-mana pihak. maaf dipinta sekiranya ada ayat-ayat di blog ini mengguris luka tang mana-mana.

follow me

Tuesday, July 24, 2012

aku punya hati dan perasaan

kalau nak di ikut kan sudah lebih dari 100 hari bapak koma dan terlentang di atas katil.. sejak hari itu, mak tidak dapat fikirkan benda lain selain ingin melihat bapak sembuh semula. siapa tak mahu bapak sembuh. aku pun mahu! di sebabkan mak terlalu pentingkan bapak maka kadang kadang itu aku rasa seperti tersisih sekejap. mungkin itu cuma perasaan tapi sejak dua menjak ini mak selalu marah atas kesalahan yang bukan salah aku, dan kadang kadang kerana cara aku cakap.

sehingga sekarang aku tak paham kenapa semua yang aku buat semuanya buruk, cacat, serba tak kena di mata mak. sedangkan aku cuba sedaya upaya untuk bapak.aku sayangkan bapak aku. dialah tempat aku luahkan segalanya. namun, mak seperti tak mengerti betapa pedih dan kehilangan yang aku rasa. salahkah aku?? aku dah uruskan kerja audit bapak, pergi ke pejabat sana sini, aku juga selesaikan uruskan pejabat bapak, aku cuba yang terbaik untuk kurangkan perbelanjaan keluarga sebab duet banyak digunakan untuk bapak. tapi mak seakan tak paham dan masih nak buat seperti biasa, berbelanja seperti biasa.

ya, aku pun mahu kehidupan seperti biasa tapi dalam keadaan sebegini semuanya mustahil. dan mak tak pernah nak paham. dan disaat aku cuba memberi pendapat , 1 pun tidak pernah dihiraukan mak. dungu sangat kah aku?? bebal sangat kah aku? aku ingin kan yang terbaik juga untuk bapak dan keluarga kita. lagi banyak pendapat yang aku keluarkan, lagi banyak kami bertelingkah. lagi lama kami bermasam muka. itu semua bukan aku inginkan. tapi mak masih tak paham.

kesempitan wang yang kami alami sekarang mungkin berlarutan sehinggalah bapak sembuh. jadi dari sekaranglah kita kena kawal pembelanjaan. adik tak boleh di mewahkan. sama juga aku. aku sendiri yang kurangkan wang saku aku.aku guna duet aku untuk bapak dan beli barang rumah. ya aku tahu duet itu datangnya dari mak dan bapak juga. tapi aku tidak guna kannya sesuka hati untuk kemewahan diriku semata-mata. dan mak masih tak paham.

aku ada 5 beradik yang masih belajar, 2 di universiti , 2 die sekolah menengah dan 1 di sekolah rendah. semua perlukan wang yang banyak. terutama aku . kos sara hidup di Shah Alam lebih tinggi dari di Mesir. aku sedar itu. mujurlah ada duet yayasan perak. aku simpan duet itu untuk kegunaan akan datang sekiranya terdesak. dan antara kami 5 beradik, mak nampaknya tidak terlalu hiraukan aku. mungkin aku yang sulong, pandai atur hidup sendiri. ya. aku tahu semua itu tapi aku juga perlukan rasa kasih dan sayang seorang ibu. keldil rasanya bila mak sering tanyakan hal adik adik berbanding aku. itu mungkin cuma perasaan aku tapi tak salahkan? sebab aku punya hati dan perasaan


dan pada ketika ini, baru aku tahu. ujian bagi ku bukan semata-mata kesedihan melihat kesengsaraan bapakku. tapi aku masih diuji dengan kesabaran menahan rasa sedih berdepan dengan mak. mak, andainya mak tahu betapa sedihnya hati ana....

hanya Allah saja yang tahu.,,,


No comments:

Post a Comment