blog ini dicipta untuk saya meluahkan apa yang terasa, berkongsi apa yang patut , bercerita apa yang menarik dan menulis apa yang terlintas dihati. tidak ada niat untuk menghina mana-mana pihak. maaf dipinta sekiranya ada ayat-ayat di blog ini mengguris luka tang mana-mana.

follow me

Thursday, June 17, 2010

cinta buta

cinta itu buta tapi bagaimana?cinta bukan macam manusia ada mate. orang yang bercinta itu yang buta sebenarnya.bila bercinta semuanya indah belaka. tak ada cacat cela. tapi kadang-kadang manusia ini terlalu alpa dgn kebahagian itu sehingga lupa pada insan yang sepatutnya disayangi dan dicintai iaitu ibu bapa dan keluarga. antara insan yang tergolong dalam kategori buta ini termasuklah aku. dulu terlalu asyik bercinta sampai lupa tujuan aku ke sekolah, sampai sukar mengawal marah dengan ibu bapa, sampai sanggup menipu itu ini demi si dia yang baruku kenal beberapa tahun kebelakangan.

sekarang aku mula sedar, kebahagian itu cuma sementara. selagi kita tak terikat dengan ikatan pernikahan, selagi itu segala pengorbanan kita itu cuma sia-sia. tapi tidak juga sekiranya itu jodoh kita.hanya Allah yang tahu. kesedaran aku tentang penting nya keluarga daripada kawan, teman mahupun kekasih timbul setelah aku mendengar kata-kata yang dikeluarkan oleh teman baikku Syafiq. sejak itu aku mula rasa ibu bapa adalah segalanya.walaupun mereka kadang-kadang tak paham kemahuanku tapi mereka tetap diutamakan.tak sanggup rasanya kehilangan mereka. kawan? datang dan pergi tapi tidak sentiasa kekal dengan kita selamanya.

aku tertarik dengan kata-kata Farid Kamil untuk Lisa Surihani dalam cerita Semerah Cinta Stiletto yang berbunyi:

" jangan disebabkan kita alpa dengan percintaan, wujudnya perbalahan antara awak dan ibu ayah awak.sebagai anak kita wajib mendoakan kesejahteraan ibu bapa kita. dan layani la ibu bapa kita sebaik mungkin untuk mereka mengharungi sisa-sisa hidup sebelum dijumpa kembali kepada-Nya. sebagai anak, kejarlah masa depan yang lebih sempurna. tidak ada lain, keluarga harus diutamakan. "




We never know the love of a parent till we become parents ourselves. There is no friendship, no love, like that of the parent for the child.

6 comments:

  1. betul tuh ! aku kalo gado ngn mak aku mst psal hal wed, hahaha :DD

    insaf insaf , :)

    ReplyDelete
  2. erm..so ili kite ni kne bwk2 tobat..da byk sgt bnde kite buat.huhu

    ReplyDelete
  3. yup...itu yg sy cube lakukan skrg..
    xnk cam dulu dah ;P
    thnks sir.anda inspirasiku
    (dah cam tv3 hahaha)

    ReplyDelete
  4. aku br tgk stilleto smalam .. masih ingt lg ayat yg dye bg dalam surat tok stilla , ngeee ..

    i love ur post !

    yeahhh , family mesti plg diutamakan !

    ReplyDelete
  5. kn ila kan..pkwe tk bawe ke mne pon..
    alen la kalo kite dah kawen..bkn mksud kite tk boleh bercinte tp biar berpada2

    ReplyDelete