blog ini dicipta untuk saya meluahkan apa yang terasa, berkongsi apa yang patut , bercerita apa yang menarik dan menulis apa yang terlintas dihati. tidak ada niat untuk menghina mana-mana pihak. maaf dipinta sekiranya ada ayat-ayat di blog ini mengguris luka tang mana-mana.

follow me

Wednesday, August 17, 2011

celakalah

ok hari ini hari nuzul Quran .Alhamdulillah sempat jugak membace 1 surah subuh tadi. mlmnya pulak seperti biasa masih sempat ke masjid untuk solat Isya' dan Terawih serta mendengar sedikit tazkirah. malam ni tajuk tazkirahnya al-Quran.

mula-mula perasaan mengantuk tue menghantui diri.yela nafsu bila dengar ceramah agama ni mula lah rasa mengantuk, rasa nak tidur sekarang. tibe-tibe ada cerita menarik yang ustaz itu sampaikan tadi dan ingin saya share disini.


ustaz itu cerita Rasulullah S.A.W boleh dikatakan setiap kali waktu solat pasti akan naik ke mimbar dan menberi tazkirah tapi ada 1 hari Nabi tidak naik memberi tazkirah. Sahabat bertanya kenapa, Rasulullah menjawap baginda terdengar doa malaikat Jibrail pada setiap anak tangga mimbar yang Nabi langkah. doanya adalah :

1. celakalah umat Nabi Muhammad sekiranya dalam hidupnya tidak pernah sekalipun dia berselawat kepada baginda
2. celakalah umat Nabi Muhammad sekiranya sepanjang hidupnya dia tidak pernah mendoakan kesejahteraan ibu dan bapa mereka sendiri
3. celakalah umat Nabi Muhammad sekiranya tidak ada perubahan yang baik dalam diri mereka dari awal Ramadhan sehinggalah munculnya Syawal.


p/s: selepas dengar tazkirah ustaz ni baru la terasa nak berubah . tidak sanggup mendapat kecelakaan ini.


2 comments: