blog ini dicipta untuk saya meluahkan apa yang terasa, berkongsi apa yang patut , bercerita apa yang menarik dan menulis apa yang terlintas dihati. tidak ada niat untuk menghina mana-mana pihak. maaf dipinta sekiranya ada ayat-ayat di blog ini mengguris luka tang mana-mana.

follow me

Tuesday, June 9, 2009

which one are you?

dalam dunia ini tak ada sape yang boleh hidup tanpa kawan..
even sorang je kawan kita masih memerlukannya tapi tak semua kawan itu kawan..sepanjang aku hidup aku jumpa ramai kawan, tapi ternyata tak semuanya betul-betul kawan sejati yang sanggup bermati tapi hanya mampu menyakitkan hati sahaja (cewah, dah cam puisi lak)...ehem2, berbalik pada topik kita, mana satu anda? anda jenis kawan yang macam mana? sejati or suke buat kawan sakit hati?pilih2.. or mungkin anda kedua-duanya?

cara percakapan memainkan peranan penting dalam persahabatan..tersalah cakap mati kita dibuatnya..bak kate pepatah melayu "terlanjur perahu boleh ditarik, terlanjur kata buruk padahnya" (eh, betul ke? tah la, bedal jer)...ada sesetengah kawan boleh bergurau kasar, namun ada yang tak..ikuti berbualan dibawah..


apex:" babi, butoh ar ko ni bulat! cam celake prangai ko...
aku syg gilew babi
kat ko taw x?
hah, ko ni mmg lembu tahap gaban punye manusie ar"


bulat: "ko lagi babi,celake dari aku!
aku pon syg ko bodo..sial tol..
haram jadah punye apex.."



p/s: apa persepsi anda tentang berbualan di atas?
sebenarnya berbualan mereka adalah berbualan biasa,
tiada diantara mereka yang tersingguh dengan kata-kata sebegitu



tapi tak semua orang boleh terima berbualan seperti itu..
jadi, sebelum kita bersembang or berbual dengan seseorang
kita harus tahu dia orang yang bagaimana, sensitif or open-minded..
maka dengan ini kita akan berwaspada dengan kata-kata
yang keluar dari mulut kita..

renung-renungkan dan selamat beramal

4 comments:

  1. Wey, aku penah buat post camni. Ahahaha!

    ReplyDelete
  2. ye ker??
    aku xtiru wey..
    ni aku buat spontan jer

    ReplyDelete
  3. huhuh...ape salah bai tuh???babi takde kene mngene pon lam hal neh...hu~~~
    hihihi...saje nyempit jap...hurm...hakikatnye kite manusia sering terlupe yang kawan atau teman kite yang terbaik adlah Allah swt...sbb time kite sakit Allah sihatkan...time kite sempit allah lapangkan...n time kite susah Allah senangkan dengan menghadiahkan manusia sekeliling kita yang kita gelar sebagai kawan...kwan2 skeliling kita itulah nikmat Allah pd hakikatnye...cume yang membezakan adalah kawan itu baik ataupun tidak...andaikate baik...itulah nikmat indah dr tuhan...andaikate tidak yang mecarut2 seperti post tuh...maknenye ujian wat kite neh...gaaa....

    p/s: lau ade salah information or salah paham btau ek...

    ReplyDelete
  4. tp kwn yg die ats itu kwn baek sy..
    hehehe..evn ske mencarut

    ReplyDelete